Home Kategorie Więcej Jana Pawła II i utworów patriotycznych w lekturach szkolnych. Poloniści: „Część pozycji będziemy omijać”.

Więcej Jana Pawła II i utworów patriotycznych w lekturach szkolnych. Poloniści: „Część pozycji będziemy omijać”.

Więcej Jana Pawła II i utworów patriotycznych w lekturach szkolnych. Poloniści: „Część pozycji będziemy omijać”.

Prof. Arkadiusz Bagłajewski, literaturoznawca, kierownik Katedry Historii Literatury Polskiej na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, zwraca uwagę na inną kwestię.

– „Zofię Kossak-Szczucką trzeba czytać w pewnym kontekście, była to pisarka konserwatywna, reprezentująca konserwatyzm kresowy, bardzo specyficzny. Tak samo do tekstów filozoficznych, etycznych Jana Pawła II musi być wyjaśniony szerszy kontekst, trzeba przygotować odbiorcę. To nie są teksty polonistyczne, a będą omawiane na języku polskim” – przypomina prof. Bagłajewski.

Polonistów nie zaskoczył nawet Tolkien i jego “Władca pierścieni. Drużyna pierścienia”.

– „Wprowadzono go tylko po to, by zasłonić inne zmiany, to taka zasłona dymna” – ocenia Lęcki.

Według polonisty z Sopotu sporo zależy od pedagogów. Ministerstwo co prawda zaznacza, że te lektury “warto omawiać z uczniami ze względu na ich walory edukacyjne i wychowawcze (czytelny system wartości), elementy konstrukcyjne utworu (konstrukcja świata przedstawionego, wyraziście zarysowana akcja) oraz warstwę językową utworu (polszczyzna staranna, pozbawiona wulgaryzmów i kolokwializmów, nadmiernych ozdobników)”, jednak w większości nowe tytuły są lekturami uzupełniającymi, co oznacza, że nie są obowiązkowe.

– „Mam nadzieję, że nauczyciele nie ruszą tych tekstów, które zaproponował minister Czarnek i będziemy je omijać” – stwierdza Lęcki.

Tłumaczy też, że cały kanon nie jest zły i niemożliwe jest, aby stworzyć taki, który będzie dostosowany do oczekiwań wszystkich.

– „Tylko kanon musi być żywy, dynamiczny, nie może być wyłącznie historią literatury, to znaczy nie może skupiać się jedynie na tzw. arcydziełach, a tak jest teraz. Arcydzieła są ważne, bo tworzą tożsamość narodu, ale nowe teksty odzwierciedlają teraźniejszość, to jakim jesteśmy społeczeństwem w tej chwili” – tłumaczy Lęcki.

Jak twierdzi Chętkowski, tylko 20% pozycji w kanonie lektur powinno być stałe, np. dzieła Kochanowskiego, Szekspira czy Mickiewicza.

– „80 proc. powinno się jednak zmieniać. Każde pokolenie powinno mieć swój kanon lektur, bo są inne problemy w każdej epoce” – mówi polonista z Łodzi.

Prof. Arkadiusz Bagłajewski dodaje, że kanon lektur szkolnych jest polityczny i historyczny, chociaż był krótki moment, gdy lista obowiązkowych pozycji była bardziej atrakcyjna dla młodych ludzi. Konkretnie w latach 90-tych.

– „Podczas egzaminów wstępnych na studia dało się zauważyć, że młodzież czytała lektury z chęcią” – wspomina prof. Bagłajewski.

Według profesora teraz też dałoby się wybrać utwory atrakcyjne dla młodych ludzi, które jednocześnie byłyby tekstami ważnymi w historii literatury polskiej.

– „Np. cała plejada literatury modernistycznej. Nic nie powinno stać na przeszkodzie, by poznawać utwory Stefana Chwina, Olgi Tokarczuk. Warto byłoby odważniej sięgnąć po pisarstwo kobiet i pokazać tę część doświadczenia, która jest bardzo ważna dla współczesnych czytelników i czytelniczek” – wylicza literaturoznawca.

Zmieniony kanon lektur będzie obowiązywać od 1 września 2021 roku.

Laureatka nagrody Nobla postrzelona przez talibów. „Otwórzcie granice dla afgańskich uchodźców”.

Źródło: Radio ZET

Do 20% zniżki na Redukcja tłuszczu/cellulitu - niemarkowe w Body Evolution
Do 20% zniżki na Redukcja tłuszczu/cellulitu - niemarkowe w Body Evolution
63,99 zł
79,99 zł
89 dni
do końca oferty!
Do 20% zniżki na Redukcja tłuszczu/cellulitu - niemarkowe w Body Evolution

Twoja reakcja?

Super
Super
0
Ha ha
Ha ha
0
Wow
Wow
0
Smutny
Smutny
0
Zły
Zły
0

Podziel się ze znajomymi!

Zostaw swój komentarz