Home Kategorie Jedzenie Lekarze okrzyknęli tę dietę najzdrowszą na świecie. Zobacz, jak zadziała na Twój organizm.

Lekarze okrzyknęli tę dietę najzdrowszą na świecie. Zobacz, jak zadziała na Twój organizm.

Dieta DASH została stworzona przez specjalistów, a jej stosowanie w krótkim czasie obniża ciśnienie krwi oraz poziom cholesterolu. Poleca się ją także w profilaktyce cukrzycy i otyłości.

Według lekarzy z Natoinal Institutes of Health, dieta DASH osiąga 3,3 punktu na 5 punktów w kategorii „efektywność odchudzania” oraz 4,5 punktu na 5 w kategorii „przydatność zdrowotna”.

Dlaczego uważa się ją za jedną z najlepszych?

dieta1

Źródło: pinterest.com

DASH (dietetyczne podejście do zatrzymania nadciśnienia tętniczego) to dieta, która została opracowana specjalnie w celu obniżania ciśnienia krwi, gdy dana osoba choruje na nadciśnienie.

dieta2

Źródło: pinterest.com

W późniejszym czasie naukowcy zauważyli, że dieta ta rozwiązuje także wiele innych problemów, jak: wysoki cholesterol, udary, niewydolność serca i nadwaga. Co więcej, dieta ta jest najlepsza w zapobieganiu cukrzycy.

Na czym polega dieta DASH?

dieta3

Źródło: freepik.com

Wszystkie niezbędne składniki, czyli wapń, białko, błonnik, które odpowiadają za funkcjonowanie mózgu i narządów, a także zdrowie włosów i skóry, są zrównoważone w tej diecie. DASH z założenia ma dostarczać nie więcej niż 2000 kalorii. Nie jest więc dietą odchudzającą, a dostarczającą odpowiedniej ilości kalorii do organizmu.

Główną rzeczą, która różni tę dietę od innych jest to, że została opracowana z myślą o osobach, które muszą dbać o dietę przez całe życie. Dlatego też nie musisz znosić głodu. Możesz pozwolić sobie na różne połączenia składników i smaczne dania. Musisz jedynie zapamiętać kilka podstawowych zasad.

dieta4

Źródło: pixabay.com

Nie chodzi tutaj o ilość jedzenia, ale jego jakość. Oto kilka głównych zasad, których musisz przestrzegać.

  • Pij 2 litry wody dziennie.
  • Jedz 5 razy dziennie. Jedna porcja nie powinna być większa niż 215 g.
  • Dzienne spożycie kalorii: około 2000-2500 kcal.
  • Staraj się jeść więcej zbóż, nasion, fasoli, chudego mięsa i warzyw.
  • Powinieneś unikać picia napojów słodzonych i alkoholu.
  • Zmniejsz spożycie sól. Należy sprawdzać zawartość sodu w 100 g produkty na etykiecie i wybierać te, które mają go mniej.
  • Należy zrezygnować z wędlin i wysoko przetworzonej żywności, unikać produktów wędzonych
  • Twoja dieta powinna obejmować chleb pełnoziarnisty.
  • Wyklucz tłuste potrawy, marynaty, ciastka, konserwy.
  • Zwiększ ilość spożywanych warzyw. Postaw na sałatki i surówki. Codziennie należy dostarczać organizmowi ok. 4 porcji warzyw, przy czym porcja to np. 170 ml soku.

Co możesz jeść?

dieta5

Źródło: pinterest.com

Musisz pamiętać o swoich celach: czy chcesz schudnąć, czy stać się zdrowszym. Jeśli chcesz zrzucić parę kilogramów, Twoje menu powinno zawierać mniej kalorii. Musisz więc zmniejszać proporcje.

Twoja codzienna dieta powinna składać się z następujących produktów:

  • Zboża: nie mniej niż 7 porcji dziennie (jedna porcja = skibka chleba pełnoziarnistego, 1/2 szklanki ugotowanego makaronu, 1/2 szklanki owsianki.)
  • Owoce: nie więcej niż 5 porcji dziennie (jedna porcja = 1 owoc, 1/4 szklanki suszonych owoców, 1/2 szklanki soku.)
  • Warzywa: 5 porcji dziennie (jedna porcja = 1/2 szklanki gotowanych warzyw).
  • Beztłuszczowe produkty mleczne: 2-3 porcje dziennie (jedna porcja = 50 g sera lub 0,15 litra mleka.)
  • Nasiona, fasola, orzechy: 5 porcji tygodniowo (jedna porcja = 40 g)
  • Tłuszcze zwierzęce i roślinne: 3 porcje dziennie (jedna porcja = 1 łyżeczka oliwy lub oleju lnianego.)
  • Słodkie potrawy: nie więcej niż 5 razy w tygodniu (jedna łyżeczka miodu lub dżemu.)
  • Płyny: 2 litry (67 uncji obj.) Dziennie (woda, zielona herbata, sok).
  • Białko: 0,2 kg chudego mięsa lub ryb, jaj dziennie.

Czego należy unikać?

Oczywiście, należy unikać wszelkich typowych „niezdrowych” produktów. Możesz eliminować je stopniowo, aż w końcu pragnienie niezdrowych pokarmów zniknie.

Dieta DASH to łatwa, bezpieczna i przydatna dieta, która pomoże Ci poczuć się lepiej i pozbyć się nadwagi. Taka dieta zapewni Ci niezbędną ilość mikroelementów i witamin oraz nie posiada ram czasowych. Możesz schudnąć gładko i bez odczuwania głodu lub nagłych wahań wagi.

Kurs online: Cukierniczy z certyfikatem
Kurs online: Cukierniczy z certyfikatem
69,00 zł
59 dni
do końca oferty!
Kurs online: Cukierniczy z certyfikatem za 69 zł w Kar-Group

Twoja reakcja?

Super
Super
20
Ha ha
Ha ha
4
Wow
Wow
5
Smutny
Smutny
0
Zły
Zły
1

Podziel się ze znajomymi!

Zostaw swój komentarz