Home Kategorie Porady Koronawirus a polskie sklepy. GIS wydał specjalne zalecenia dla klientów.

Koronawirus a polskie sklepy. GIS wydał specjalne zalecenia dla klientów.

Panika związana z koronawirusem sprawiła, że Polacy tłumnie ruszyli do sklepów. Niestety wzmożony ruch w sklepach to również większe ryzyko rozprzestrzenienia się wirusa.

Klienci w sklepach mają kontakt z innymi klientami oraz pracownikami. To zwiększa ryzyko rozprzestrzenienia się wirusa. Punktami zapalnymi są m.in. lady kasowe, wózki czy koszyki oraz stoiska ze sprzedawanymi luzem warzywami, owocami i pieczywem.

W związku z tym Ministerstwo Rozwoju wraz z Głównym Inspektorem Sanitarnym przygotowało zalecenia dla branży handlowej. Uczula w nim, aby kupujący na zakupach zachowywali bezpieczną odległość od innych (1 – 1,5 metra) i w trakcie zakupów nie dotykali rękami okolic twarzy, szczególnie oczu, ust i nosa.

Są też specjalne zalecenia dla sprzedawców. Pracownicy sklepów powinni regularnie i dokładnie myć ręce mydłem oraz dezynfekować środkiem na bazie alkoholu o stężeniu min. 60%. Dodatkowo placówki handlowe powinny promować płatności bezgotówkowe i umieszczać dozowniki z płynem odkażającym w widocznych miejscach, regularnie je uzupełniając.

„W obiektach handlowych zaleca się:

  1. Zachować bezpieczną odległość od rozmówcy (1-1,5 metra).
  2. Promować dokonywanie płatności bezgotówkowych w placówkach handlowych.
  3. Promować regularne i dokładne mycie rąk przez pracowników obiektów handlowych wodą z mydłem lub ich dezynfekcję środkiem na bazie alkoholu (min. 60%).
  4. Upewnić się, że osoby przebywające w obiektach handlowych mają dostęp do miejsc, w których mogą myć ręce mydłem i wodą.
  5. Umieścić dozowniki z płynem odkażającym w widocznych miejscach i upewnić się, że dozowniki te są regularnie napełniane.
  6. Wywiesić w widocznym miejscu informacje, jak skutecznie myć ręce.
  7. Upowszechniać wśród pracowników wiedzę z zakresu BHP.
  8. Zwrócić szczególną uwagę na rekomendacje, aby podczas wizyt w placówkach handlowych NIE dotykać dłońmi okolic twarzy zwłaszcza ust, nosa i oczu.
  9. Przestrzegać higieny kaszlu i oddychania. Podczas kaszlu i kichania należy zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzuć chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce, używając mydła i wody lub zdezynfekować je środkami na bazie alkoholu (min. 60 proc.).
    Nie obawiać się zwracać uwagi współpracownikowi i klientowi, aby nie kasłał i nie kichał w naszym kierunku ani na produkty spożywcze.
  10. Zapewnić, aby pomieszczenia handlowe były czyste i higieniczne:
  • powierzchnie dotykowe takie jak: kasy samoobsługowe, blaty, lady i stoły, klamki, włączniki światła, poręcze i inne przedmioty (np. telefony, klawiatury, terminale płatnicze), a także wózki i koszyki muszą być regularnie wycierane środkiem dezynfekującym lub przecierane wodą z detergentem;
  • wszystkie obszary często używane, takie jak toalety, pomieszczenia wspólne, powinny być regularnie i starannie sprzątane z użyciem wody z detergentem.”

Niemiecki Urząd Ochrony Ludności i Pomocy na Wypadek Katastrof opublikował listę produktów, które powinno się mieć w domu na wypadek wybuchu pandemii. Do awaryjnej rezerwy żywności, wystarczającej jednej osobie na przeżycie mniej więcej 10 dni, należą – 20 litrów wody, 3,5 kg produktów zbożowych, zbóż, mąki, makaronu, ryżu, 2,5 kg owoców w puszkach i orzechów, 4 kg suchych roślin strączkowych, 2,6 kg mleka i produktów mlecznych, 1,5 kg mięsa, ryb i jajek, 0,4 kg tłuszcz i oleju.

To może Cię zainteresować:  Poznaj ten stary, niemiecki przepis oczyszczający tętnice.

Twoja reakcja?

Super
Super
3
Ha ha
Ha ha
2
Wow
Wow
5
Smutny
Smutny
7
Zły
Zły
5

Podziel się ze znajomymi!

Zostaw swój komentarz